Skip to main content

Cyberbullying

A videó lejátszásával a YouTube-ról tartalmat töltesz be és sütik kerülnek a böngésződre. Arról, hogy a Google hogyan kezeli, és használja fel ezeket az adatokat a Google adatkezelési tájékoztatójában olvashatsz.

Meghatározás

A cyberbullying, vagy magyarul online bántalmazás, szándékos és ismétlődő sérelem amit digitális eszközökkel okoznak. [1]

A cyberbullying hatásai

Az online világnak sajnos vannak árnyoldalai és a cyberbullying is ide tartozik. Attól még hogy online történik, a cyberbullying nagyon is valós, súlyos következményekkel járhat. Ez több szempontból is fontos hangsúlyozni:

  • Ha téged bántanak online, és emiatt rosszul érzed magad, az nem véletlen.
  • Ha mást bántasz online, vagy nem avatkozol közbe, lehet, hogy súlyosabb lesz a következmény, mint amire elsőre gondoltál.
  • Szülőként, tanárként nem szabad elbagatellizálni a cyberbullyingos eseteket.

A cyberbullying a bántalmazott lelki és érzelmi világára, mentális egészségére gyakorolhat rossz hatást. Romolhat a tanulmányi teljesítménye is, sérülhetnek a szociális készségek (pl. világba vetett bizalom, kezdeményezés). [2]
Érzelmek és tettek szintjén a következő hatások fordulhatnak elő:

  • Érzelmek: szorongás, ingerültség, félelem, hangulatingadozás, lelki bezárkózás, öngyilkossági gondolatok, tartós lehangoltság. [2]
  • Tettek: helyzet/helyszín kerülése (pl. iskola, sport, szakkör), önsértés. [2]

A cyberbullyingnál vannak mások által érzékelhető hatások (ld. a tettek, és lentebb). Ugyanakkor online jellege miatt sok minden a virtuális térben és a bántalmazott gondolati világában "történik", és így kevésbé látható, megfogható. Ez általánosságban az online világ hatásaira is igaz, tehát pl. több óra rövid videó nézésnek (esetleg a szemfájáson kívül) nincs jól érzékelhető hatása.

Az online világ a gyerekek mindennapi életének szerves része [3], ezért fontos, hogy szülőként az itteni események, köztük a cyberbullying hatásaira ne legyintsünk, ne bagatellizáljuk el azokat.

Az online tér sajátosságai

Az online térben máshogy viselkedünk, pl. kevésbé vagyunk gátlásosak. Az online gátlásvesztés egyik oka, hogy mivel nem vagyunk egy fizikai térben a másikkal, ezért egy csomó jelzés nem meg érkezik hozzánk: milyen a másik arckifejezése, testbeszéde, hogyan hangsúlyoz. Pedig az ilyen jelzések segítenek felmérni a másik érzelmi állapotát. A cyberbullyingnál az online bántalmazók is kevésbé tudják felmérni szavaik hatását, ami miatt durvább dolgokat is leírhatnak, mint amit a való életben mondanának. [2] [4]

A cyberbullying több ponton különbözik az offline bullyingtól [2]:

  • Szociális fékek hiánya: A bántalmazó álprofilok mögé bújva úgy érezheti, hogy anonim (vissza nem követhető módon) bánthat mást. Nincs szemkontaktus a párbeszédek során, így nem látja a másik reakcióit.
  • Nagyobb a nyilvánosság: Az offline bántalmazás hírének terjedése korlátozott, pl. egy iskolára terjed ki. A cyberbullyingnál viszont a képek, kommentek nagyon gyorsan akár az iskolánál túl is elterjedhetnek. A gyors terjedés miatt nehezebb is megállítani a cyberbullyingot.
  • Nincs idő- és térkorlát: Az offline bántalmazás korlátozódhat az iskolaidőre, az iskola területére. Az online térben ezzel szemben bármikor, bárhonnan lehet bántani az áldozatot, ami csökkenti az ő biztonságérzetét.

A cyberbullying fajtái

A cyberbullyingnak sokféle fajtája van. Ezeket itt mind nem sorolom fel, inkább példákat hozok:

Személyiséglopás: Egy középiskolában az áldozat bejelentkezve maradt a számítástechnikai teremben. Az osztálytársak jelszóváltoztatással kizárták a fiókjából és "a nevében közel 15 db szexuális tartalmú üdvözlő üzenetet küldtek a bántalmazóok véletlenszerűen kiválasztott címekre". [2 – 34.o.] (valós példa)

Kiközösítés: Az online osztálycsoportból való kizárás, ami kívülállóságérzetet ad. [2]

Lejáratás: Egy 15 éves lány már kiskorától kapott súlyára megjegyzéseket. Egy színjátszókörben viszont elfogadták, ami segített neki az iskolai beszólásokat könnyebben viselni. Viszont egyszer egy "az osztályába járó négy-öt fős fiúcsapat Erika profilképét egy elefánt fejére kopírozta, a (rossz) viccnek szánt kép egy GIF-fájlban véglegesült, és az Erika arcával retusált táncoló elefánt a Nelli az elefánt című popslágerre táncolt." [2 – 39.o.] Az áldozatnak csak az iskolanap végén mutatta meg egy osztálytárs a GIF-et. Fontos, hogy az ilyen manipulált képeket gyorsan el lehet készíteni, de a hatása sokkal nagyobb, mert az iskolán belül néhány óra alatt elterjedhetnek. [2] (valós példa)

Becsapás: Egy középiskolás fiú Messengeren heteket beszélt az évfolyam legszebb lányával. Egyszer a folyóson beszélgetést kezdeményezett, de kiderült, hogy egy álprofil felhasználójával beszélgetett bizalmasan. [2] (valós példa)

Flaming (lángháború): Támadó, személyeskedő hozzászólások nyilvános posztok alatt. [2]

Szexting: A bántalmazó kéretlen szexuális tartalmú képeket küld (pl. a nemiszervéről), vagy szöveget ír (pl. padlizsán emoji). [2]

Pletyka terjesztése: Jakab kap egy üzenetet Bélától, hogy Béla azt hallotta, hogy az egyik lány azért ájult el ebéd előtt, mert vízipipázott. Jakab ezt az infót megírta Majának, aki visszaírta, hogy a lány cukorbeteg, azért ájult el. [11]

A cyberbullying súlyos pszichológiai hatásokkal járhat. Feszültebbé tehet, nehezebben koncentrálsz a hétköznapi dolgokra, a szégyen miatt elfordulhatsz a barátoktól, családtól, ami magányhoz vezethet. Megjelenhetnek negatív gondolatok, például nem akarsz iskolába menni, vagy önsértő gondolatok is előjöhetnek. [14] Ha nem is ismered fel a cyberbullying valamely formáját, de az előbbi pszichológiai hatásokat érzed, akkor is érdemes segítséget kérned.

Star Wars Kid: A cyberbullying egyik korai példája

2002-ben egy 15 éves kanadai tinédzser, Gyhslain Raza, az iskolája stúdiójában felvett egy videót. Ebben egy botot forgatva fénykardozást imitált és egyre hevesebben "fénykardozott", hangokat is adva hozzá. A videót, ami nem a nyilvánosságnak készült, a tinédzser egy videókazettára rögzítette. [17]

(A fénykard a Star Wars / Csillagok háborúja sorozatban egy harceszköz. Lézarkadnak is szokták hívni, mert a kard pengéje egy lézernyaláb. Ilyen a valóságban nincs ezért, amikor felveszik a jeleneteket, műanyag kardokat használnak, amire később vizuális effekttel kerül rá lézerpenge. Raza is pont ilyen effektet próbált létrehozni, de valamiért nem működött. Végül készített egy utolsó felvételt, amiben kieresztette a frusztrációját - később pont ez került fel a netre. [20])

Egy évvel később osztálytársak megtalálták a videót, digitalizálták, és – Raza beleegyezése nélkül – e-mailen elkezdték terjeszteni a tanulók között. Az egyik tanuló végül feltöltötte a videót az internetre. [19]

Ekkor még nem volt YouTube ezért a Star Wars Kidként elhíresült videó egy fájlcserélő alkalmazáson meg egy blog segítségével terjedt, és számítások szerint kb. 900 milliós nézettséget ért el. [19, 21] Az emberek a videót viccesnek találták, és a történetet a média is felkapta (annak ellenére, hogy Raza és családja tudatosan kerülték a nyilvánosságot). [23]

A gimnáziumában Razát kigúnyulták [18], illetve online is bántalmazták, idegenektől sértő kommenteket kapott. Raza elmondása szerint ez egy sötét időszaka volt az életének, így emlékezett vissza: "Bárhogy is próbáltam figyelmen kívül hagyni azt, hogy mások öngyilkosság elkövetésére biztatnak, nem tudtam elkerülni, hogy értéktelennek érezzem magam, mintha ha nem volna elég értékes az életem ahhoz, hogy éljek." [22] Raza depressziós lett [19], az eset után kikerült az iskolából és pszichiátriai ellátást kapott. [18]

Az iskolában és a nyilvánosságban Razát érő negatív hatások és mentális egészségi következmények miatt a videót feltöltő osztálytársak családját Raza és szülei több ezer kanadai dollárra beperelték. Ez a jogi szál végül peren kívüli megegyezéssel zárult. [18, 3]

Az eseten Raza végül tovább tudott lépni és jogi diplomát szerzett. Néhányszor adott interjút [pl. 6.] , amiben felhívta a cyberbullying hatásaira a figyelmet. 2022-ben pedig készült egy dokumentumfilm, amiben Raza reflektál a történtekre.

Elemzés

A Star Wars Kid esete szerintem jól példázza, miért fontos a digitális világban a beleegyzés és az empátia.

Star Wars Kidnél fontos eleme a történetnek, hogy a videó az Raza beleegyezése nélkül lett feltöltve az internetre. Az eset a világszintű nyilvánosság miatt extrém, de "kicsiben" a környezetünkben is találkozhatunk vele. Például ha az egyik osztálytársról látunk egy beszélgetésben egy viccesnek szánt videót, aminek elkészültéről nem tud, vagy nem akarta, hogy azt bárki megossza. Lehet, hogy a videó tényleg egy vicces helyzetet ábrázol, de ilyenkor feltehetjük a kérdést: milyen érzés volna nekünk, ha mi szerepelnénk ezen a videón? Ha pedig mi osztanánk meg egy ilyen videót megkérdezhetjük magunktól: milyen hatással volna ez az adott személyre?

A szülők, pedagógusok miből észlelhetik, hogy probléma van?

A cyberbullying következtében a bántalmazott viselkedése megváltozhat, ami utalhat arra, hogy probléma van:

  • Drasztikusan megváltozik a viselkedése. Például korábban nem látott dührohamok, félelem, elvonulás vagy érzelemmentes állapot jelennek meg.
  • Programok lemondása, közösségek (pl. iskola, barát, sport) elkerülése.
  • Iskolába járás elkerülésére, hazugság, könyörgés.
  • Megnövekedik az online töltött idő.
  • Több titkolózás, válasz megtagadása.
  • Alvási zavarok, súlyváltozás.
  • Ha nagyon súlyos az eset: öngyilkossággal foglalkozó oldalak látogatása, a téma említése. [2]

Mennyire elterjedt a cyberbullying?

Az USA-ban egy több éve futó kutatás szerint átlagban a fiatalok körülbelül harmada mondta, hogy életében cyberbullying áldozata volt, és 16%-uk válaszolta azt, hogy mást bántalmazott. [15]

Magyarországon a Covid (2019) előtt végzett kutatásokban a gyerekek 20-30% nyilatkozott úgy, hogy cyberbullying áldozata volt. [16]

Megelőzés

A legjobb ha a cyberbullying meg sem történik. A kockázatot az alábbi módokon csökkentheted:

  • Használj megfelelő biztonsági megoldásokat, hogy ne törjék fel a fiókjaidat. A fontosabb fiókoknál (e-mail, közösségi média) állíts be kétlépcsős azonosítást, és használj bonyolult és egyedi jelszavakat.
  • A közösségi fiók beállításainál korlátozd, hogy kik léphetnek kapcsolatba veled. Csak ismert személyektől fogadj el ismerősi meghívót. Vedd minél szűkebbre a profilod, információid láthatóságát. [13]
  • A bántalmazók az online rólad fellelhető információkat, képeket felhasználhatják a cyberbullyinghoz. Ezért fontos, hogy gondold át mit, és hogyan osztasz meg. Posztolás előtt állj meg egy pillanatra és gondold át, hogy valóban szükséges-e az adott dolgot posztolni. [13] Hallgass az érzéseidre: ha fura érzésed van, inkább ne posztolj.

A cyberbullying megelőzésében és időben való észlelésében segíthet, ha szülőként mindig beszélgetünk a gyerekkel (ld. útmutató ), nem csak akkor, amikor baj van. [9] Legyen hetente egy alkalom, amikor megkérdezzük, hogy érzi magát a gyerek. [4]

Mit lehet tenni?

Ha téged bántanak

A cyberbullying az online világ sötétebb részéhez tartozik, és érzelmileg nagyon megterhelő lehet. Ezért fontos, hogy fel tudd ismerni, ha online bántalmaznak és hogy, tudd, mit lehet tenni [12].

  • Ha cyberbullying áldozata vagy, beszélj róla. Beszélhetsz a szüleiddel, vagy más megbízható felnőttel, a legjobb barátoddal - a lényeg, hogy ne tartsd magadban. A Kék vonal munkatársaival is chatelhetsz, vagy hívhatod őket, mindezt anonim módon (a kék vonal honlapját itt találod). Az ilyenekről nem könnyű beszélni, de segíthet a megoldásban, ha elmondod másnak. A cyberbullying egy nehéz dolog, de fontos hogy tudd: nem vagy egyedül, és van segítség.
  • Ne reagálj a bántalmazónak. Pont ezt várja! Ha ignorálod őt, lehet, hogy továbbál. Viszont ha ez nem működik, és tovább zaklat, akkor normális módon mond meg neki, hogy hagyja abba, mert ez neked fáj, és amúgy sem menő mást bántani.
  • Gyűjts bizonyítékokat. Készíts képernyőfelvételeket (ld. az útmutatót), képernyővideókat a beszélgetésekről, a képekről, videókról. Az ilyen dokumentáció segíthet akkor, ha felnőtthez fordulsz [7,9]
  • Használd ki az app / közösségi oldal funkcióit a cyberbullying megállítására. Blokkold azokat, akik bántalmaznak, hogy ne tudjanak üzenetet küldeni neked. Ha ismeretlen számodra a bántalmazó, jelentheted a cyberbullyingot a közösségi oldal üzemeltetőjének.

Szemlélőként

A bántalmazón és az áldozaton kívül mások is kapcsolódhatnak külső személyként a cyberbullyinghoz. Vannak például közönyös szemlélők, akik látják a cyberbullyingot, de nem érzik az ő dolguknak, ezért nem avatkoznak be. Vagy vannak az ún. "csatlósok/utánzók", akik nem kezdeményezik, de részt vesznek a cyberbullyingban. Lehetnek olyanok is akik viszont ellenzik a cyberbullyingot, és fellépnek a bántalmazó ellen. [1]

Amikor cyberbullyingot látsz, lehet nem a közbelépés az első reakciód, ami a járókelő-effektus (más ember jelenlétében kisebb valószínűséggel segítünk egy bajbajutottnak) miatt lehet nem is véletlen. Vannak viszont módok [10] arra, hogy segíts a helyzeten:

  • Ha ismered a bántalmazót, mond meg neki, hogy hagyja abba, és hogy nem menő másokat szivatni.
  • Ne bátorítsd a cyberbullyingot. Az online térben ez megtörténhet úgy, hogy például nem raksz emojit bántó kommentekre, nem továbbítasz bántó képeket, üzeneteket és nem osztasz tovább pletykákat.

Amikor üzeneteket küldesz, kérdezd meg magadtól: Más gondolhatja később, hogy ez nem volt egy szép dolog? Ha igen, akkor ne küld el, vagy töröld az üzenetet. [11]

  • Mutasd meg az áldozatnak, hogy törődsz vele, és hogy nincs egyedül. Küldhetsz neki bátorító üzeneteket 🤗💪. Barátokkal közösen írhattok kedveseket a posztjai alá. Személyesen is mondhatod neki, hogy támogatod.
  • Gyűjts bizonyítékokat (pl. készíts képernyőképet).
  • A cyberbullyingot jelentheted az iskolának, illetve az adott oldalon is. Ha ez a komfortzónádon kívül van, beszélj egy felnőttel, akiben megbízol.

Az jó, ha teszel a cyberbullying ellen, de emellett fontos az, hogy te biztonságban légy, mert csak akkor tudsz segíteni másokon is. Ne tölts például sok időt online olyan helyen, ahol mások durvák.

Szülőként

Legyünk szövetségesek, akire a gyerek tud támaszkodni. [8] Mondhatjuk neki: innentől kezdve, hogy a cyberbullying kiderült, már nincs egyedül, mert ott vagyunk vele, mindegy mi történik. [4]

Biztosítsuk, hogy a gyerek biztonságban legyen és biztonságban is érezze magát. Jelezzük felé, hogy feltétel nélkül támogatjuk, és hogy közös a célunk, ami a cyberbullying megállítása. [7]

Beszélgessünk a gyerekkel, és hallgassuk végig, hogy mi történt. Szánjunk időt a történtek és a kontextus megértésére. Ne bagatellizáljuk, ne minimalizáljuk a történteket. Kérdezzük meg, hogy a gyerek mit szeretne, hogy mi történjen. [2,7]

Gyűjtsünk bizonyítékokat. Készítsünk képernyőfelvételeket (ld. az útmutatót), képernyővideókat a beszélgetésekről a képekről, videókról. Az ilyen dokumentáció segíthet akkor, ha harmadik félhez fordulnánk. [7,9]

A külső felek bevonását érdemes a probléma súlyosságához igazítani. A kisebb problémákat elképzelhető, hogy a családi körben is lehet kezelni. Ha ez nem elég, a következő lehetőségeink vannak:

  • Értesítsük az iskolát, ha a bántalmazóval a gyerekünk egy osztályba jár. A cyberbullying kezelése közösségi szinten is történhet, de itt mérlegeljük, hogy a megfelelő hatást érjük-e el vele [2]. Jó esetben az iskolának van valamilyen eljárásrendje ilyen esetekre. [7,9]
  • Forduljunk mentális egészséggel foglalkozó szakemberhez.
  • Lépjünk kapcsolatba a rendőrséggel. Ez a legutolsó megoldás [9].

Ha sértő tartalmat posztoltak a gyerekünkről, akkor kérhetjük ezen tartalmak eltávolítását az NMHH Internet Hotline-ján.

Tegyünk azért, hogy a jövőben megelőzzük a cyberbullying előfordulását. Szigoríthatunk például az adatvédelmi és biztonsági beállításokon (ki léphet kapcsolatba a gyerekkel). Bátorítsuk, hogy kisebb problémákról is beszéljen nekünk még mielőtt azok nagyobbakká válnak. [7]

Referenciák

[1] Cyberbullying Research Center
[2] Urbán Anikó, Villányi Gergő: Bántanak! Segítesz?, Szerzői kiadás, 2021
[3] Emily Weinstein, Carrie James: Behind their screens, The MIT Press, 2022
[4] KIBER KRESZ – gyerekeink online biztonsága 1. rész | UNICEF Magyarország
[5] Cyberbullying Fact Sheet: Identification, Prevention, and Response
[6] Standing up to Cyberbullying: Top Ten Tips for Teens
[7] What To Do When Your Child is Cyberbullied: Top Ten Tips for Parents
[8] WITSEC szakmai nap 2022 - Cyberbullying kerekasztal
[9] Will Geddes: Szülők nagy mobilkönyve, barecz & conrad books, 2020 (könyvajánló a kiberitiner.hu-n)
[10] Standing up to Cyberbullying: Top Ten Tips for Teens [11] Catherine Pearlman: First Phone, tarcherperigee, 2022 [12] Responding to Cyberbullying: Top Ten Tips for Teens
[13] Preventing Cyberbullying: Top Ten Tips for Teens
[14] Cyberbullying – Mást bántani nem menő, NMHH, 2023
[15] Summary of Our Cyberbullying Research (2007-2023)
[16] Vincze Barbara: Zaklatás szünet nélkül: a cyberbullying teljesen behálózhatja egy gyerek életét, Telex, 2022
[17] Star Wars Kid Files Lawsuit, Wired, 2003
[18] Tu Thanh Ha: Parents file lawsuit over Star Wars video, The Globe and Mail, 2003
[19] Will Wei: WHERE ARE THEY NOW? The 'Star Wars Kid' Sued The People Who Made Him Famous, Business Insider, 2010
[20] Man who became famous 20 years ago as the 'Star Wars Kid' says your digital shadow shouldn't define you, CBC, 2022
[21] Start Wars Kid, Wikipedia, 2024
[22] 10 years later, ‘Star Wars Kid’ speaks out, Maclean's
[23] Chris Taylor: Reconsidering 'Star Wars kid,' the early internet's meanest moment, Mashable, 2020